I Learn To Love You part 1





  • Sehun, Exo-k as Sehun
  • Tiffany, SNSD as Hyemi
  • Baekhyun, Exo-k as Baekhyun
  • Sohye, Wonder Girls as Soora
  • Kris, Exo-m as Kris
  • Luhan, Exo-m as Luhan 
  • Lay, Kai, Suho, Tao, Xiumin, Chanyeol, Chen, D.O

---------------------------------------------------------------------

“Omma! Appa! kenapa buat keputusan tak bincang dengan saya dulu? kenapa Omma dengan Appa terima pertunangan tu? Saya tak suka. Lagi pun Saya tak kenal pun siapa dia?” Hyemi membangkang dengan keputusan ibu bapanya.
“Keputusan appa dengan omma muktamad! selepas kamu tamat pelajaran sekolah menengah atas kami akan satukan kamu dengan dia!” terang Mr. Kim, appa Hyemi
“Hyemi benci appa! Hyemi benci omma!” Hyemi terus lari menuju ke bilik tidurnya. Dia mengambil anak patung kesayangannya lalu membalingnya ke dinding tanda protes dengan keputusan kedua orang tuanya yang sudah mengikatkan dia dengan pemuda yang tidak dikenalinya.
“Yoeboe! tengok tu Hyemi dah merajuk dengan kita. kita sepatutnya bincang perkara ni bersama dengan dia barulah buat keputusan. ini tidak terus saja setuju. Aish.. saya pelik la dengan awak ni. selalunya kalau ada perkara yang penting, kita akan bincang bersama-sama. tapi kali ni awak tidak pun menerima pendapat saya.” ujar Mrs. Kim, omma Hyemi.
“Sudahla. Saya dah malas nak fikir pasal ni lagi. Saya sudah pun terima lamaran dia. lagipun kita akan dapat faedah kalau kita satukan anak kita dengan anak dia.” jawab Mr. Kim.
“Awak menggunakan anak kita untuk kesenangan awak sahaja. itu namanya SELFISH!” marah isterinya lalu meninggalkan suaminya keseorangan di ruang tamu.
‘Salah ke kalau aku nak tambahkan bisnes aku?’ keluh Mr. Kim.
“Appa jahat! sepatutnya soal masa depan aku, aku yg perlu tentukan dengan siapa aku perlu kahwin, pekerjaan apa yg patut aku lakukan. ARGHHH! I HATE YOU, FATHER!” jerit hati Hyemi. Di kelopak mata Hyemi kelihatan ada air jernih ingin mengalir. Lalu menangisla dia dalam keadaan kecewa dengan sikap appanya yang ‘SELFISH’.
“Omma! mana Hyemi?” tanya oppanya, Kris.
“Apa lagi dalam bilik dialah. merajuk dengan appa kamu.” jawab Mrs. Kim. Terangkat kening Kris apabila mendengar jawapan ommanya.
“What? merajuk dengan appa? kenapa? apa yg appa dah buat?” tanya Kris.
“Appa dah tunangkan Hyemi dengan anak kawan appa.” jawab Mr. Kim yang menghampiri peti sejuk untuk mengambil air.
“What!?” terkejut beruk Kris mendengar jawapan appanya. lalu dia ketawa terbahak-bahak.
“Apa yang kelakarnya oppa?!” jerit Hyemi yg menghampiri mereka berdua di ruang dapur.
“Takdela. adik oppa dah jadi tunangan orang?! memang tak boleh percaya!” Kris meyambung tawanya selepas menjawab pertanyaan adiknya, Hyemi.
“Oppa pun sama saja dengan appa! URGH! benci oppa!” Hyemi mengambil makanan sambil memukul bahu oppanya lalu kembali ke bilik tidurnya tanda dia masih marah dengan keputusan ibu bapanya.
‘Aik, aku pon kau nak benci?!’ keluh Kris sambil senyum sinis.
“Appa! kenapa appa tunangankan Hyemi dengan anak kawan appa tu? kepunan sangat ke anak kawan appa tu nak berbini?” tanya Kris sambil ketawa kecil.
“Amboi, mulut kamu tu! jaga sikit ya! anak kawan appa tu umurnya sama dengan Hyemi. sebab appa terima pertunangan ni kerana appa nak majukan bisnes appa. kalau appa dengan kawan appa itu jadi besan, dia akan tolong appa kembangkan bisnes appa.” panjang lebar jawapan appanya.
“Ouh” sepatah sahaja jawapan Kris. kunci motor diambilnya di atas meja.
“Haa.. nak kemana pula tu?” tanya Mr. Kim.
“Nak keluar kejap. sebelum makan malam Kris balik la. Don’t worry. Kris akan balik tepat pada waktunya.” jawab Kris sambil menghidupkan enjin superbike miliknya sempena hadiah hari lahirnya yang ke-23, baru-baru ni.
“What?! Appa dah tunangkan Sehun dengan anak kawan appa? Oh, damn! I don’t like this! ini semua tipu je kan? appa takkan buat Sehun macam ni kan? Sehun masih 19 tahun kut. takkan la dah ada tunang? NO WAY!” ujar Sehun yang terkejut setelah mendengar permintaan appa untuk setuju dengan ikat pertunangan ini.
“Please Sehun! tolongla kali ni Sehun dengar cakap appa kamu tu.” pinta omma Sehun, Mrs. Park.
“Tapi omma! Sehun tak kenal pun siapa tunang Sehun tu. Entah cantik ke tak, Sehun tak tahu! Kalau perempuan tu gemok macam mana omma! Sehun TAK SETUJU!” jawab Sehun sambil mengeleng-geleng kepala membayangkan jika tunangannya itu bersaiz besar.
“Aish! tunang kamu tu kurus dan ‘cantik’ lagi.” jawab ommanya dan menekankan sedekit suaranya ketika menyebut cantik.
“Please Sehun. kalau kamu sayang omma kamu setuju sahaja dengan permintaan kami ni ya..” rayu Mrs. Park kepada anak tunggalnya.
Walaupun Sehun merupakan anak yang agak nakal tetapi dia tidak pernah membantah setiap permintaan ommanya. Almaklumla anak emas. Sehun tidak mempunyai saudara. Oleh itu dia menerima kasih sayang yang penuh daripada kedua orang tuanya.
“Hurm. baikla.” jawab Sehun dengan tidak rela.
“Haa.. satu lagi. Sehun akan bersekolah sama dengan tunang kamu. Appa dah mohon pertukaran sekolah kamu.” ujar Mrs. Park.
“What!!!” walaupun hati Sehun terluka tetapi dia perlu akur dengan keputusan keluarganya kerana mereka telah menjaga dia bagai menatang minyak yang penuh.
“Esok kamu akan mula berjalan di sekolah baru bersama dengan tunang kamu.” sambung Mrs. Park.

                                                                                     
Di kelas 4-1.
“Hye! Hyemi!” sapa Soora, kawan baik Hyemi. lalu diikuti dengan sapaan Baekhyun iaitu sepupu Hyemi.
“Hye buddies!” sapa Hyemi yang tidak ada semangat untuk terus hidup.
“Hyemi tu crush kau dah datang” dengan automatik Hyemi menjadi ceria setelah mendengar crush dia sudah datang.
‘Oh. Luhan! I like you so much!’ jerit hati Hyemi. tiba-tiba Hyemi menjadi sedih apabila teringat kisah keluarganya yang memaksa dia bertunang dengan pilihan keluarganya.
“Ish, crush dah datang masih sedih lagi ke? kau ada masalah ke?” tanya Baekhyun.
“mmm. balik nanti kau datang rumah yer” jawab Hyemi.
“Aik. takkan Baekhyun sorang aje yang kau ajak? aku taknak ajak ker?” ujar Soora yang seakan merajuk dengan Hyemi.
“Wajibla kau mesti ada! Okay!” jawab Hyemi untuk memujuk Soora.
‘Knock! Knock!’
Sir Tao masuk ke kelas 4-1 bersama seorang pelajar baru.
“Attention please! today you will have a new friend. His name is Sehun. Say hello to him.” ujar Sir Tao.
“Hello Sehun!” ujar pelajar 4-1.
“Hello! My name Park Sehun. just called me Sehun. Nice to meet you” Sehun memperkenalkan dirinya di depan pelajar 4-1.
“Okay Sehun, please take your seat beside Hyemi.” ujar Sir Tao sambil menunjukkan arah tempat duduk Sehun.
“OMG! Hyemi! comelnya dia! aku rasa bertambahla crush kau! dah duduk sebelah kau.” kacau Soora yang duduk depan Hyemi. Hyemi memang suka duduk berseorangan walaupun dia mempunyai ramai kawan.
“AYYY! Soora! crush aku hanya L-U-H-A-N sahaja!” jawab Hyemi sambil mengeja nama Luhan, crush Hyemi. di hati Hyemi yang tertulis nama Luhan sedangkan dia telah ditunangkan dengan orang yang tidak dikenalinya. Sehun terus menuju kearah tempat duduknya bersebelahan Hyemi.
“Hello~ my name is Kim Hyemi. just called me Hyemi.” Hyemi memperkenalkan dirinya setelah Sehun duduk di kerusi. Sehun mengalih memandang Hyemi. Hyemi terkejut. lalu Sehun seyum sinis.
‘Cis, aku baru aje duduk, kau dah terhegeh-hegeh kenalkan diri kau dekat aku. mcmla aku teringin sangat nak kenal kau’ ujar Sehun perlahan.
‘Ekeleh! Annoying betul mamat sekor ni! harap muka ja handsome tapi SOMBONG. menyampah aku!” jerit hati Hyemi yang geram dengan tingkah laku Sehun.
“Okay class! Lets start our lesson.” kata Sir Tao selepas Sehun duduk di tempatnya.
Pembelajaran kelas 4-1 berjalan dengan lancar malangnya tidak bagi Hyemi. dia hilang tumpuan semasa sesi pembelejaran. permintaan appanya membuatkan dia hilang tumpuan di dalam kelas.
‘Huh, harap muka ja cun tapi kuat berangan!’ sinis Sehun.
‘Kringgg! Kringgg!’ bunyi loceng kedengaran bermakna tamatla sudah sesi pembelajaran pada hari ini.
“Baek! Soora! Sorry. aku terlupa aku ada hal petang ni. sorry okay! esok-esokla aku cerita pasal masalah aku tu ye” ujar Hyemi lalu meninggalkan Soora dan Baek di kelas 4-1.
“Aik? sejak bila Hyemi jadi pelupa ni?” Baekhyun hairan.
Semasa Hyemi tergesa-gesa turun tangga di sekolahnya. tiba-tiba..
‘AAARGGHHH....aaaduh... sakitnya..’

Hyemi terjatuh semasa menuruni anak tangga. Tangga sekolahnya licin kerana baru sahaja makcik tukang sapu mengemop tangga sekolahnya. Hyemi berasa pelik seketika.

bersambung...

p/s: maafla kalo bahasa tunggang langgang.. kalo ada salah tolong la tegur. Sya buat macam ni untuk memantapkan penggunaan bahasa Sya. Sya tulis cerita secara suka-ii.. Hope korang faham apa yg Sya cuba sampaikan. ^_^ TQ.

4 comments:

Ikha Mohd said...

bestlah.. nanti sambung lagi yer.. tak kesah pun ayat tunggang langgang.. tetap best..dabong.. huhu

Mong Sya said...

hihi... thanks... oke.. nnt Sya postkan sambungan dy.. :)

fatihah fazlin said...

Sambung...kita suka baca.....:))))

Mong Sya said...

Oke-ii ..nanti Sya publish.. :) btw thanks sbb sudi baca ^_^